در پی آغاز مجدد پروازهای مستقیم شرکت هواپیمایی اتریشی به ایران، برخی شرکتهای هواپیمایی داخلی نیز در حال مذاکره و برنامهریزی برای برقراری پرواز به مقاصد اروپایی و توسعه مسیرهای بینالمللی خود هستند.
به گزارش چمدان خبر، شرکت هواپیمایی اتریشی که زیرمجموعه گروه لوفتهانزا است، پروازهای مستقیم خود به ایران را از سر گرفته است. این پروازها در مرحله نخست بهصورت محدود و در قالب چند پرواز هفتگی انجام میشود و بر اساس برنامه توسعه پروازهای خاورمیانه، احتمال افزایش تعداد آنها در آینده وجود دارد.
این شرکت از معدود ایرلاینهای اروپایی است که پیش از همهگیری کرونا نیز ارتباط مستقیم خود با ایران را حفظ کرده بود و در دوران تحریمها نقش مهمی در اتصال ایران و اروپا ایفا میکرد.
در همین ارتباط، رامین کاشفآذر، سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، از مذاکرات با شرکت هواپیمایی لوفتهانزا خبر داد و گفت: احتمال میرود از اواسط آذرماه پروازهای تهران – فرانکفورت از سر گرفته شود.
سیامند عبداللهزاده، مدیرعامل قشمایر، در این باره اعلام کرد: این شرکت برای برقراری پرواز به کشورهایی همچون عمان، بلاروس، کویت، تاجیکستان، پاکستان، برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و مسیرهای اروپایی برنامهریزی کرده است.
وی افزود: با وجود دشواریهای ناشی از جنگ اخیر، مذاکرات متعددی در حال انجام است تا مسیرهای اروپایی مجدداً برقرار شود و خدمات پروازی افزایش یابد.
عبداللهزاده با اشاره به جابهجایی پروازها در ایام جنگ ۱۲ روزه گفت: در زمانی که آسمان تهران و مناطق غرب کشور بسته بود، قشمایر توانست ظرف ۴۸ ساعت عملیات پروازی خود را از تهران به مشهد منتقل کرده و پرواز مشهد – استانبول را برقرار کند که موجب بازگشت مسافران از استانبول به کشور شد.
وی ادامه داد: در حوزه پروازهای داخلی نیز پروازهای مشهد – زاهدان و مشهد – گرگان راهاندازی شد تا مناطق شرقی و جنوبی کشور پوشش داده شوند.
مدیرعامل قشمایر با اشاره به تأثیر تعطیلی پروازها بر درآمد شرکتها گفت: در ایام جنگ، شرکتهای هواپیمایی با زیانهای متفاوتی مواجه شدند اما با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها، اقدامات ایمنی و امنیتی لازم برای بازگشت به وضعیت عادی انجام شد.
او همچنین از تدوین بسته حمایتی برای ایرلاینها خبر داد و تأکید کرد: اجرای مؤثر این بستهها نیازمند تشکیل کمیتههای تخصصی است تا میزان و نحوه تخصیص حمایتها بر اساس عملکرد ایرلاینها تعیین شود. کاهش هزینههای فرودگاهی، سوخت و ناوبری میتواند نقش مهمی در حمایت از شرکتهای هواپیمایی ایفا کند.

