مدیر هتل بوتیک کاروانیکا کرمان با اشاره به چالشهای سیاسی، اقتصادی و آموزشی در صنعت گردشگری گفت: سیاستهای بینالمللی و کمبود آموزش حرفهای در میان کارکنان هتلها، از مهمترین عوامل کاهش کیفیت خدمات و افت جذب گردشگر خارجی در ایران است.
جاوید سبحانی در گفتگو با چمدان خبر اظهار داشت: چالشهای سیاسی جدیترین آسیب را به گردشگری ایران وارد کرده و شکنندگی این صنعت را افزایش داده است.
وی با تأکید بر اینکه با بروز تنشهای سیاسی، گردشگری دچار بحران و هتلها با مشکلات جدی روبهرو میشوند، افزود: حدود ۵۰ درصد درآمد گردشگری از محل فعالیت هتلها تأمین میشود اما در بخش گردشگری خارجی با کاهش چشمگیری مواجه هستیم.
او ادامه داد: آنچه میتواند اقتصاد کشور را رشد دهد، گردشگر خارجی است، زیرا موجب ارزآوری و ایجاد ارزش افزوده میشود؛ با این حال، این بخش را مدتهاست از دست دادهایم و در حال حاضر حدود ۹۵ درصد تمرکز فعالان گردشگری بر گردشگران داخلی است که این موضوع منجر به تولید ثروت نمی شود و تنها گردش مالی را برای اقتصاد کشور در پی دارد.
مدیر هتل کاروانیکا همچنین موضوعات اقتصادی داخلی را از دیگر چالشهای مهم این صنعت دانست و گفت: نوسانات اقتصادی بر گردشگری داخلی نیز تأثیر مستقیم دارد. اگر مسائل سیاسی کشور حل شود و ارتباط با دنیا بهبود یابد، میتوان با کاهش فضای «ایرانهراسی» در جهان، فرصت جدیدی برای جذب گردشگران خارجی ایجاد کرد.
کیفیت خدمات و رفتار حرفهای در هتلها
وی درباره کیفیت خدمات هتلی و برخورد نیروی انسانی اظهار داشت: تاسیسات گردشگری ایران از نظر ساختار و فیزیک، در بسیاری از موارد با هتلهای دنیا فاصله زیادی ندارد، اما آنچه تمایز ایجاد میکند رفتار حرفهای کارکنان است.
سبحانی تاکید کرد: رفتار درست پرسنل و مدیران هتلها میتواند ضریب اشغال را افزایش دهد و حتی برخی کاستیهای فنی را پوشش دهد. اگر بهترین امکانات را با رفتار نامناسب ارائه دهیم، هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد. برخورد درست، ماندگارترین تجربه برای مهمان است و بر اعتبار کشور، هتل و گردشگری اثر مستقیم دارد.
آموزش نیروی انسانی؛ حلقه گمشده هتلداری ایران
مدیر هتل کاروانیکا درباره ضرورت آموزش در صنعت هتلداری توضیح داد: آموزش کارکنان هتلها باید به صورت تخصصی و مستمر انجام شود و بهروز باشد. همچنین آموزش آداب برخورد اولیه برای همه سطوح از مدیران تا کارکنان خدماتی ضروری است.
وی با اشاره به لزوم آموزش عمومی جامعه در زمینه حقوق مشتریان افزود: آگاهی مسافران از حقوق خود باعث میشود بتوانند انتقاد سازنده داشته باشند. در صنعت گردشگری و هتلداری کشور، روحیه انتقادپذیری ضعیف است؛ در حالی که پذیرش انتقاد سریعترین راه توسعه و پیشرفت است.
ضرورت استفاده از فناوری و حفظ برندهای گردشگری
مدیر هتل بوتیک کاروانیکا با تأکید بر اهمیت حفظ برندهای گردشگری در شرایط سیاسی و اقتصادی کشور گفت: باید به سمت استفاده از فناوری و هوش مصنوعی حرکت کنیم و رضایتمندی مشتری را همواره در اولویت قرار دهیم. ارتقای کیفیت خدمات، آموزش جذب و نگهداشت مسافر و همکاری با شرکتهای خدماتدهنده از مهمترین نیازهای امروز صنعت گردشگری است.
وی افزود: یکی از ابزارهای مؤثر در این زمینه، استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی برای معرفی هتلها و جذب مسافر است.

