وزیر امور اقتصادی و دارایی از تشکیل صندوق بازسازی صنایع آسیبدیده از جنگ خبر داد؛ صندوقی که قرار است با استفاده از روشهای تأمین مالی مختلف، روند بازسازی بنگاههای خسارتدیده را حمایت کند.
به گزارش چمدان خبر، سید علی مدنیزاده از ایجاد سازوکار جدید برای حمایت از صنایع آسیبدیده در جریان جنگ ۱۲ روزه و جنگ رمضان خبر داد و اعلام کرد تأمین مالی، مهمترین چالش مرحله بازسازی این واحدها است.

وزیر اقتصاد گفت: کارگروه نوسازی در وزارت اقتصاد تشکیل شده است و دستگاههای مختلف از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، معاونت علمی، وزارت نفت، وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی، واحدهای آسیبدیده را معرفی میکنند.
وی افزود: کسبوکارهای گردشگری که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از شرایط اخیر آسیب دیدهاند نیز در این فرآیند شناسایی میشوند و پس از اولویتبندی به بانکها معرفی خواهند شد.
مدنیزاده بیان کرد: برای هر بنگاه یک برنامه بازسازی مشخص میشود تا میزان سرمایه ثابت، سرمایه در گردش، استفاده از اوراق گام، ظرفیت بازار سرمایه و تسهیلات مالیاتی مورد نیاز تعیین شود.
وزیر اقتصاد ادامه داد: صندوق بازسازی برای صنایع بزرگ و شرکتهای دانشبنیان در بورس ایجاد شده است و قرار است با استفاده از منابع مردمی و روشهای تأمین مالی جمعی، روند حمایت از این مجموعهها آغاز شود.
وی اظهار کرد: این صندوق احتمالا طی یک تا دو هفته آینده فعالیت خود را شروع میکند و منابع جمعآوریشده در پروژههای بازسازی بنگاههای آسیبدیده مورد استفاده قرار میگیرد.
مدنیزاده همچنین از راهاندازی نخستین صندوق ارزی کشور برای حمایت از تأمین تجهیزات مورد نیاز صنایع خبر داد و گفت: این صندوق امکان سرمایهگذاری ارزی مردم و اختصاص منابع به واحدهای نیازمند ارز را فراهم میکند.
وی تأکید کرد: استفاده از مشارکت مردم و ابزارهای بازار سرمایه میتواند جایگزین روشهای تورمزا مانند تأمین مالی مستقیم از منابع بانکی شود و به بازسازی پایدار صنایع کمک کند.

