برآوردهای جدید نشان میدهد با وجود رشد صنعت هوانوردی در دهههای اخیر، حدود ۶.۵ میلیارد نفر از جمعیت جهان هنوز تجربه سوار شدن به هواپیما را ندارند؛ آماری که از نابرابری گسترده در دسترسی به حملونقل هوایی حکایت میکند.
به گزارش چمدان خبر، تازهترین تحلیلهای بینالمللی از وضعیت حملونقل هوایی جهان نشان میدهد پرواز، برخلاف تصور عمومی، همچنان تجربهای محدود و در اختیار اقلیتی از مردم جهان است. با وجود رسیدن جمعیت جهان به بیش از ۸.۱ میلیارد نفر، حدود ۶.۴۸ میلیارد نفر ـ معادل ۸۰ درصد جمعیت ـ تاکنون حتی یکبار هم سوار هواپیما نشدهاند.
کارشناسان میگویند این فاصله بزرگ میان ظرفیت صنعت هوانوردی و میزان واقعی استفاده مردم، ریشه در عوامل متعددی دارد. هزینه بالای بلیت هواپیما، نبود زیرساختهای فرودگاهی در مناطق دورافتاده و فاصله زیاد مراکز شهری سبب شده سفر هوایی برای میلیونها نفر هرگز به یک انتخاب یا حتی امکان تبدیل نشود.
آمارها همچنین نشان میدهد حتی در یک سال عادی، ۹۰ درصد مردم جهان هیچ پروازی انجام نمیدهند؛ به این معنا که بخش قابلتوجهی از افرادی که تجربه پرواز دارند نیز تنها یک یا دو بار از هواپیما استفاده کردهاند. در مقابل، یک اقلیت کوچک ـ شامل مسافران تجاری و گردشگران بینالمللی ـ بخش عمده پروازهای جهان را به خود اختصاص میدهد.
این شکاف بزرگ پیامدهای اقتصادی و فرهنگی قابلتوجهی دارد. مناطقی که دسترسی محدودی به خطوط هوایی دارند، معمولاً با رشد کندتر اقتصادی، فرصتهای شغلی کمتر و محدودیت در تبادل فرهنگی مواجهاند. علاوه بر این، در حالی که میلیونها نفر هیچگاه پرواز نکردهاند، اقلیت پروازکننده با سفرهای مکرر سهم اصلی را در انتشار کربن صنعت هوایی بر عهده دارند؛ موضوعی که بحث عدالت اقلیمی را پررنگتر کرده است.
با وجود این، روند پیوسته رشد «مسافران تازهوارد» ادامه دارد. براساس پیشبینی بوئینگ، تنها در آسیا سالانه حدود ۱۰۰ میلیون نفر برای نخستینبار پرواز میکنند؛ که نشانهای از گسترش آرام اما مداوم دسترسی به سفرهای هوایی است.
این دادهها گویای آن است که پرواز هنوز به تجربهای جهانی تبدیل نشده و برای میلیاردها نفر در سراسر جهان همچنان رؤیایی دستنیافتنی است؛ واقعیتی که باید در سیاستگذاریهای آینده هوانوردی مورد توجه قرار گیرد.

