تعداد گردشگران بینالمللی از ۲۲۲ میلیون نفر در سال ۱۹۷۵ به ۱.۵ میلیارد نفر در سال ۲۰۲۵ افزایش یافته و فرصتهای بیسابقهای برای ایجاد شغل، توسعه اقتصادی و تبادل فرهنگی فراهم کرده است، سازمان جهانی گردشگری چهار مسیر کلیدی برای تحقق تحول پایدار این صنعت تا سال ۲۰۲۶ ارائه کرده است.
به گزارش چمدان خبر، گردشگری جهانی طی پنج دهه گذشته رشد چشمگیری داشته و توانسته جایگاه خود را به عنوان یک موتور اقتصادی و عامل اجتماعی کلیدی تثبیت کند. براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، درآمدهای صادرات گردشگری از ۵۰ میلیارد دلار در سال ۱۹۷۵ به ۲.۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۵ افزایش یافته و پیشبینی میشود تعداد گردشگران بینالمللی تا سال ۲۰۳۰ به دو میلیارد نفر برسد.
این رشد چشمگیر مدیون توسعه زیرساختها، بهبود ارتباطات و بهکارگیری راهبردهای جامع رشد است و نه تنها قدرت اقتصادی گردشگری را نشان میدهد، بلکه آن را به ابزاری برای تبادل فرهنگی و تعالی اجتماعی تبدیل کرده است.
سال جاری، روز جهانی گردشگری با شعار «گردشگری و تحول پایدار» برگزار شد تا بر نقش این صنعت در تقویت انعطافپذیری اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی تأکید شود. سخنرانیها در گردهمایی «ملاکا» در مالزی نشان داد که حکمرانی شایسته، تدوین راهبردهای بلندمدت و سیاستهای فراگیر، کلید بهرهمندی همگانی از مزایای گردشگری و حفظ میراث فرهنگی و طبیعی است.
در مراسم افتتاحیه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، اعلام کرد: گردشگری محرک قدرتمندی برای تحول است و نه تنها ایجاد شغل و تقویت اقتصادهای محلی را ممکن میسازد، بلکه پلهای فرهنگی میان ملتها ایجاد میکند، با این حال گردشگری باید پایدار باشد تا از مکانها و جوامعی که جشن گرفته میشوند محافظت کند.» زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، نیز افزود: «گردشگری میتواند نیرویی برای خیر و پیشرفت باشد، مشروط بر آن که با اصول پایداری و فراگیری هدایت شود و با همکاری و همفکری، ابزاری برای توانمندسازی افراد و حفاظت از محیط زیست شود.
بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، چهار مسیر کلیدی برای تحقق تحول پایدار در این صنعت شامل سرمایهگذاری در آموزش و مهارتها، شتابدهی به نوآوری و تحول دیجیتال، حمایت از اقتصادهای محلی و تبادل فرهنگی است. در مسیر اول، برنامههایی برای توانمندسازی زنان، جوانان و جوامع حاشیهای از طریق آموزش و ایجاد فرصتهای شغلی مرتبط با گردشگری طراحی شده است.
در مسیر دوم، حمایت از کارآفرینان و استارتآپها برای توسعه راهحلهای نوآورانه و کاهش شکاف دیجیتال در مناطق روستایی و میان جوانان و جوامع پس از بحران مدنظر قرار گرفته است. مسیر سوم شامل حمایت از کسبوکارهای خرد، کوچک و متوسط است تا منافع گردشگری به طور مستقیم به جوامع برسد و مسیر چهارم به تبادل فرهنگی اختصاص دارد که از طریق جشنوارهها، اجراهای هنری، تجربههای غذایی و نمایشگاهها به حفظ سنتها و فرهنگها کمک میکند.
گزارش سازمان جهانی گردشگری همچنین تأکید کرده است که مسیر گردشگری در پنج دهه گذشته نه تنها فرهنگها را به یکدیگر پیوند داده، بلکه جوامع را توانمند ساخته و از میراث فرهنگی و طبیعی محافظت کرده است و به نیرویی جهانی برای ایجاد تغییرات مثبت تبدیل شده است. چالش پیشرو این است که آینده گردشگری پایدار، فراگیر و متمرکز بر مردم و محیط زیست باقی بماند و جهان را به سوی توسعه هدایت کند.

