بحثها درباره نقش هوش مصنوعی (AI) در الهامبخشی سفر و همچنین اهمیت شبکههای اجتماعی در برنامهریزی سفر مدتی است که مطرح شدهاند. اما هنوز مشخص نیست که این دو فناوری چگونه میتوانند بهصورت همزمان و مکمل در فرایند کشف مقاصد گردشگری در بلندمدت عمل کنند.
به گزارش چمدان خبر، آدریان ویلابرونا، همبنیانگذار شرکت Videreo، در گفتوگویی در پنل تخصصی رویداد Phocuswright اروپا ۲۰۲۵ بیان کرد: «در حال حاضر دو مسیر اصلی برای کشف مقصد وجود دارد. برخی افراد به دنبال شهر بارسلونا میگردند و با تولیدکنندگان محلی محتوا که درباره بارسلونا اطلاعات دارند، آشنا میشوند؛ این مسیر مربوط به شبکههای اجتماعی است. مسیر دیگر هم استفاده از هوش مصنوعی مانند ChatGPT است.»
جودیت آیک، مدیر عملیاتی گروه HolidayPirates و دیگر شرکتکننده در این پنل، معتقد است که این دو مسیر میتوانند به هم نزدیک شوند: «هوش مصنوعی اکنون وارد مرحله الهامبخشی شده است.» او دو «تیم» را شناسایی میکند؛ تیمی که روی تولیدکنندگان محتوا متمرکز است و تیمی که روی هوش مصنوعی. «دوست دارم این دو تیم را بیشتر کنار هم بیاورم. »
آیک فرآیندی را تصور میکند که در آن مسافران با یک مشاور سفر گفتگو میکنند و تاریخچه فعالیتهای آنها در شبکههای اجتماعی نیز برای ارائه پیشنهادهای سفر مورد توجه قرار میگیرد. او میگوید: «امیدوارم روزی مشاور سفرم به من بگوید: این هفته ۶۰ ساعت کار کردهای، کلی عکس و ویدیو درباره کوهها در اینستاگرام ذخیره کردهای، اینجا چند مسیر پیادهروی زیبا در آلبانی برایت هست. این ترکیب هوش مصنوعی و تولیدکنندگان محتواست که هنوز به طور کامل دیده نشده است.
او همچنین به نقش مکمل این دو فناوری اشاره کرد: «هوش مصنوعی میتواند زمینه و بستر مناسب را فراهم کند، در حالی که شبکههای اجتماعی الهامبخش هستند. ما معتقدیم کار با تولیدکنندگان محتوا که محتوای کاربر-تولید شده ارائه میدهند، آینده است و هوش مصنوعی به تصمیمگیری آسانتر کمک خواهد کرد. »
برخی برندها نیز به دنبال راههایی هستند تا این دو فناوری را با هم ترکیب کنند. به عنوان مثال، قابلیت Trip Matching شرکت Expedia میتواند برنامه سفر قابل رزرو را بر اساس محتوای اینستاگرام ایجاد کند و ویژگی Moments شرکت TourRadar اجازه میدهد ویدیوها و عکسها قابل رزرو شوند و در عین حال تولیدکنندگان محتوا تشویق شوند.
با این حال، این همکاری چالشهایی نیز دارد. ویلابرونا درباره برنامه Expedia گفت: «مشکل این است که تولیدکنندگان محتوا جبران نمیشوند. اگر آنها کنار گذاشته شوند، این طرح موفق نخواهد بود. »