قائممقام مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران از افزایش چشمگیر هزینههای سرمایهگذاری در بخش ریلی خبر داد و گفت: راهاندازی یک قطار در یک مسیر، نیازمند حدود یکهزار میلیارد تومان سرمایهگذاری است.
به گزارش چمدان خبر، میرحسن موسوی دیزجی اظهار کرد: در ماههای اخیر تحولات مثبتی در بخش مسافری راهآهن رخ داده و با اصلاحات اقتصادی صورتگرفته، شرکتهای خصوصی تمایل بیشتری به سرمایهگذاری در خرید و بازسازی ناوگان نشان دادهاند.
وی با اشاره به هزینههای سنگین در این حوزه افزود: بازسازی سطح یک و دو واگنها حدود ۲۰ میلیارد تومان و خرید واگن جدید حداقل ۶۰ میلیارد تومان هزینه دارد. بر این اساس، هزینه کل واگنهای یک قطار حدود ۶۰۰ میلیارد تومان میشود که با احتساب لکوموتیو، رقم نهایی به ۱۰۰۰ میلیارد تومان میرسد.
موسوی تأکید کرد: با وجود هزینههای بالا، توسعه ناوگان ریلی بهدلیل منافع ملی و اجتماعی همچنان توجیهپذیر است و تقاضای شرکتها برای ورود به این حوزه رو به افزایش است.
قائممقام مدیرعامل راهآهن همچنین از راهاندازی قطار پنجستاره ساری–مشهد برای نخستین بار خبر داد و گفت: این قطار در نخستین سفر خود با ضریب اشغال ۱۰۰ درصد حرکت کرد که نشاندهنده تمایل مردم به استفاده از خدمات باکیفیت است.
به گفته او، پیش از این قطارهای پنجستاره در مسیرهای بندرعباس، کرمانشاه و خاوران به مشهد فعال شده بودند و قرار است شهرهای بیشتری به این شبکه افزوده شوند.
موسوی همچنین از راهاندازی دوباره قطار طبس–مشهد پس از شش سال توقف خبر داد و افزود: این قطار در قالب طرح “حرم تا حرم”، میان امامزاده حسین بن موسی کاظم(ع) در طبس و حرم امام رضا(ع) برقرار شده و با استقبال مردم منطقه مواجه شده است.
وی در پایان با اشاره به تداوم تقاضای بالا برای سفرهای ریلی گفت: در حال حاضر میزان تقاضا از ظرفیت عرضه بیشتر است و توسعه ناوگان میتواند نقش مهمی در ارتقای رفاه عمومی و رونق حملونقل ریلی کشور داشته باشد.

