معاون برنامهریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با تأکید بر لزوم نوسازی هدفمند ناوگان هوایی کشور گفت: آینده توسعه هوانوردی ایران به سرمایهگذاری بر هواپیماهای جت ۵۰ نفره گره خورده است.
به گزارش چمدان خبر، احمدرضا بیاتی در سمینار آموزشی معاونان برنامهریزی شرکت فرودگاهها که به میزبانی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از نیمی از ۵۶ فرودگاه فعال کشور روزانه کمتر از یک پرواز دارند و این موضوع عملاً امکان ایجاد درآمد پایدار را در بسیاری از فرودگاهها از بین برده است.
وی با بیان اینکه رونق فرودگاههای کشور وابسته به افزایش تعداد پروازهاست، افزود: حتی درآمدهای غیرهوانوردی بدون رشد پروازی شکل نمیگیرد؛ از این رو نخستین هدف ما ایجاد ظرفیت پروازی در فرودگاههای کمبرخوردار است.
فرودگاههای کمپرواز و نیاز فوری به جتهای کوچک
بیاتی با اشاره به نتایج مطالعات جدید شرکت فرودگاهها گفت: ۵۰ درصد فرودگاههای کشور حتی ظرفیت جابهجایی روزانه ۵۰ مسافر را ندارند. بنابراین طی سه تا پنج سال آینده، تنها راه رونق این فرودگاهها، تجهیز ناوگان هوایی به هواپیماهای جت ۵۰ نفره است.
وی با اشاره به محدودیتهای عملیاتی هواپیماهای توربوپراپ در ایران—از جمله شرایط جغرافیایی سخت، دمای بالا و کاهش تولید جهانی این نوع هواپیما—تصریح کرد: ۴۴ فرودگاه کمپرواز کشور نیازمند جتهای کوچک هستند؛ چراکه بسیاری از آنها توان پذیرش هواپیماهای بزرگتر مانند ۷۳۷ یا RJ90 را ندارند.
مدل هابواسپوک فعلاً پاسخگو نیست
معاون اقتصادی شرکت فرودگاهها با انتقاد از نسخهبرداری از مدل هابانداسپوک در ایران گفت: این مدل با واقعیت اقتصادی کشور و شبکه فرودگاهی ما همخوانی ندارد. هزینههای اتصال از طریق هاب بسیار بالا و تقاضا ناکافی است؛ بنابراین فعلاً تنها مدل قابل اجرا پروازهای نقطهبهنقطه به مقاصدی چون تهران، مشهد، نجف و کیش است.
حرکت به سوی مشارکت با بخش خصوصی
بیاتی از آغاز همکاریهای جدید با بخش خصوصی برای ایجاد خطوط پروازی تازه خبر داد و افزود: سرمایهگذاری در فرودگاههای کمبرخوردار را بهعنوان بخشی از محرومیتزدایی هوایی آغاز کردهایم و این مسیر را ادامه میدهیم.

