افزایش ۵۰ درصدی نرخ ارز مبادلهای در بخش هوایی کشور باعث رشد هزینههای دلاری شرکتهای هواپیمایی و در نتیجه جهش ۲۴ درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی شده است؛ مسئلهای که موجب شده حتی بخش عمدهای از طبقه متوسط نیز دیگر توان انجام سفرهای هوایی داخلی را نداشته باشند.
به گزارش چمدان خبر، بر اساس فهرست جدید نرخ بلیت هواپیما، قیمت پرواز در مسیر تهران ـ مشهد به حدود ۶ میلیون تومان رسیده است. کارشناسان میگویند حذف نرخ ارز ترجیحی و رشد هزینههای ارزی، عامل اصلی این افزایش قیمت بوده است.
رشد ۵۰ درصدی نرخ ارز و تأثیر مستقیم بر بلیتها
«مقصود اسعدی سامانی»، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، با اشاره به افزایش نرخ ارز مبادلهای از ۷۰ به ۱۰۵ هزار تومان گفت: حدود ۶۰ درصد هزینههای شرکتهای هواپیمایی ارزی است، بنابراین با رشد نرخ ارز، هزینهها بهصورت ریالی افزایش یافته و میانگین نرخ بلیت در پروازهای داخلی حدود ۲۴ درصد بالا رفته است.
وی افزود: در اردیبهشتماه، شورای عالی هواپیمایی نرخ صندلی پروازی را ۴۸ دلار تصویب کرد. با نرخ فعلی ارز، بلیت تهران ـ مشهد حدود ۶۰ دلار معادل ۶ میلیون تومان میشود.
سامانی همچنین یادآور شد: حدود ۱۲ درصد از بهای بلیت شامل مالیات و عوارض دولتی است که آن هم متناسب با نرخ ارز افزایش یافته است؛ البته باید در نظر داشت که در صورت بازگشت ارز به نرخ قبلی، امکان کاهش قیمت بلیت وجود دارد.
دستور سازمان حمایت برای بازگشت نرخها
در واکنش به افزایش قیمتها، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان طی نامهای رسمی از شرکتهای هواپیمایی خواست نرخ بلیتها را به وضعیت پیشین بازگردانند و تأکید کرد: هرگونه تغییر در تعرفه حملونقل هوایی باید با هماهنگی دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار انجام شود، در غیر این صورت با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.
پاسخ انجمن شرکتهای هواپیمایی: نرخگذاری دستوری ممنوع است
انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این نامه اعلام کرد: طبق قوانین برنامههای پنجم و ششم توسعه و رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در آذر ۱۴۰۲، نرخگذاری بلیت هواپیما از شمول قیمتگذاری دولتی خارج شده و مسئولیت تعیین قیمت با شرکتهای هواپیمایی است.
دبیر انجمن توضیح داد: با حذف یارانه سوخت، افزایش ۲۴ برابری قیمت سوخت و پرداخت دلاری عوارض فرودگاهی، هزینههای خطوط هوایی بهشدت افزایش یافته و دیگر یارانهای به این بخش تعلق نمیگیرد.
او افزود: تأمین ارز قطعات و تجهیزات از تالار دوم مرکز مبادله با نرخ توافقی انجام میشود که این نیز هزینهها را بالا برده است. با این حال، در بسیاری از مسیرها، به دلیل نبود تقاضا، شرکتها ناچارند بلیت را پایینتر از سقف مصوب بفروشند.

