چمدانخبر: معاون گردشگری و زیارت شهرداری مشهد گفت: با وجود آنکه شهرداری متولی مستقیم گردشگری نیست، اما به دلیل میزبانی از میلیونها زائر وظیفه دارد در حوزه خدمات و فرهنگ میزبانی فعال باشد.
سیدجلیل بامشکی، با حضور در تحریریه چمدان خبر در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: یکی از مأموریتهای اصلی ما، ارائه خدمات به زائران است و تلاش کردهایم ضمن حفظ خدمات گذشته، کیفیت آن را هر سال ارتقا دهیم.
وی افزود: تشکیل ستاد دهه آخر صفر از جمله اقداماتی بود که با محوریت شهرداری شکل گرفت و در سه سال اخیر رشد کمی و کیفی خوبی داشته است.
معاون گردشگری و زیارت شهرداری مشهد با اشاره به اقدامات شهری در حوزه حملونقل و گردشگری بیان کرد: طرح مشهدگردی با پنج خط گردشگری در حوزههای تجاری، فرهنگی، اقتصادی و تاریخی طراحی و به سازمان اتوبوسرانی ارائه شده است. هرچند هنوز سرمایهگذار ورود نکرده، اما این طرح آماده اجراست.
بامشکی درباره هویت تاریخی مشهد نیز گفت: ۱۰ گذر تاریخی شناسایی و برای آنها شناسنامه و محتوای فرهنگی تهیه شده که تاکنون شش گذر تکمیل شده است. همچنین نقشه گردشگری ویژه مشهد و توس تهیه شده و پروژههای عمرانی در این منطقه تعریف شده است. فردوسی و شاهنامه باید در سطح جهانی معرفی شوند و ما در همین راستا جشنواره طراحی عروسکهای شاهنامه و پویش بچه مرشد را برگزار کردهایم.
وی تأکید کرد: فرهنگ میزبانی یکی از جدیترین مأموریتهای ما بوده است. کتاب تجربههای میزبانی از زائران به چاپ پنجم رسیده، پنج فیلم کوتاه و مجموعه پادکستها تولید شده و دبیرخانه شهرهای زیارتی با محوریت مشهد، قم، شیراز، طبس و ری تشکیل شده است. نخستین دوره آموزشی شهرهای زیارتی نیز در مهرماه برگزار خواهد شد.
معاون گردشگری و زیارت شهرداری مشهد در پایان گفت: اگرچه خدمات در مشهد عالی است اما کافی نیست. ۲۰ درصد زائران با قطار و هواپیما و ۸۰ درصد از مسیرهای جادهای وارد میشوند، در حالی که جادههای موجود پاسخگوی این حجم تردد نیستند. به همین دلیل ایجاد ایستگاههای استقبال از زائران در ورودیهای شهر در دستور کار قرار گرفته است.

