رئیس انجمن صنفی دفاتر گردشگری ایران با اشاره به نقش برخی ایرلاینها در تعیین قیمت بلیت هواپیما، تأکید کرد که نرخگذاری فعلی به دست یک یا دو شرکت خصوصی، با منافع مردم و منافع ملی همخوانی ندارد.
حرمت الله رفیعی در گفتگو با چمدان خبر، پیرامون قیمتگذاری بلیت هواپیما اظهار داشت: زمانی که از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما صحبت میشود، به این معناست که سقف و کف قیمتی وجود نداشته باشد.
وی با بیان اینکه در بحث قیمتگذاری بلیت هواپیما، صاحب محصول نباید نرخگذاری کند، گفت: میزان عرضه و تقاضا باید نرخ را مشخص کند یا در صورتی که قرار است از مجموعهای کمک گرفته شود، به نظر میرسد سازمان هواپیمایی کشور یا سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان بهترین گزینه برای این کار باشند.
رفیعی با بیان اینکه نرخگذاری باید در دست کسی باشد که خود ذینفع نباشد، افزود: نرخ بلیت هواپیما از آن مواردی است که قیمتگذاری آن باید با منافع مردم و منافع ملی سازگاری و همخوانی داشته باشد.
وی با اشاره به رأی سال ۱۴۰۳ دیوان عدالت اداری در خصوص نحوه نرخگذاری بلیت هواپیما خاطرنشان کرد: رأیی که سال گذشته توسط دیوان عدالت اداری صادر شد، پرسشها و ابهامات بسیاری را در این زمینه ایجاد کرد.
رئیس انجمن صنفی دفاتر گردشگری ایران ادامه داد: چند روز پیش رئیس دیوان عدالت اداری موضع خود را اصلاح کرد و گفت زمانی که نهادهای مربوطه در حوزه قیمتگذاری تعلل کنند، مجموعههای هواپیمایی میتوانند قیمت اعلام کنند، اما این به معنای واگذاری مسئولیت نرخگذاری به آنها نیست.
وی با بیان اینکه این موضوع در حال بررسی برای رسیدن به نرخگذاری واقعی است، گفت: امروز نرخگذاری عملاً توسط یک یا دو ایرلاین بخش خصوصی انجام میشود و آنها برای همه ایرلاینها تعیین تکلیف میکنند.
رفیعی افزود: اگر گفته شود ایرانایر بهعنوان ایرلاین مادر یا دیگر شرکتهایی که از ناوگان کامل و خدمات مناسب برخوردار هستند در این زمینه نقش داشته باشند، موضوع قابل قبول است، اما اکنون شاهد آن هستیم که دو ایرلاین با رویکرد سوداگری وارد میدان شده و نرخ تعیین میکنند.
وی با انتقاد از رفتار برخی ایرلاینها در سوق دادن مباحث مالیاتی به سمت دفاتر گردشگری گفت: ایرلاینها صاحب محصول هستند و آژانسها فروشنده محصول محسوب میشوند و در این میان تنها سه تا پنج درصد کارمزد دریافت میکنند.
رئیس انجمن صنفی دفاتر گردشگری ایران افزود: برخی ایرلاینها به دلیل ضعف ناوگان هوایی کشور به قدرتی در ساختار حاکمیتی رسیدهاند و هر زمان که سیستم حاکمیتی بخواهد به آنها فشار وارد کند، تلویحاً میگویند هواپیماها را میخوابانیم.
وی با انتقاد از نحوه محاسبه مالیات دفاتر گردشگری و مسافرتی خاطرنشان کرد: اگر هزینه بلیت رفت و برگشت یک سفر داخلی ۱۰ میلیون تومان باشد، تنها پنج درصد آن متعلق به آژانس است و نباید مالیات کل این مبلغ از دفاتر گردشگری مطالبه شود.
رفیعی ادامه داد: در این باره نامهای به شهید رئیسی ارسال شد و پس از پیگیریهای فراوان، در دولت فعلی نیز مسئولان مربوطه بهتازگی پذیرفتهاند که این مطالبه دفاتر گردشگری درست است.
وی با اشاره به جزئیاتی از جلسه با معاونان وزرای اقتصاد و میراث فرهنگی یادآور شد: در آن جلسه به دو معاون وزیر اعلام کردم که برخی تصمیمات باعث میشود فعالان این حوزه برای احقاق حقوق خود به رفتارهای نادرست مانند پرداخت رشوه سوق داده شوند.
رئیس انجمن صنفی دفاتر گردشگری ایران با اشاره به موضوع مالیات دفاتر گردشگری گفت: حدود یک هفته است که این موضوع پذیرفته شده که دفاتر گردشگری نباید مالیات فروش بلیت را پرداخت کنند و بر همین اساس نامهای به ایرلاینها ارسال شده است.
رفیعی در پایان افزود: ارسال این نامه با اعتراض ایرلاینها همراه شده است، در حالی که آنها همواره مدعی بودهاند نباید مالیات پرداخت کنند، اما در سالهای گذشته برای پرداخت مالیات، این مسئولیت را به دفاتر گردشگری که نمایندگان فروش آنها بودند، منتقل کردهاند.

