چمدان خبر – مرتضی یگانه : یک پژوهشگر و طراح هویت بصری شهری، در گفتوگو با چمدان خبر درباره تأثیر طراحی بصری در بازسازی تصویر شهرها پس از بحران و نقش آن در صنعت گردشگری، بر اهمیت “تجربه دیداری”، “احساس تعلق” و “برند شهری” تأکید کرد.
استفاده از هویت بصری برای ترمیم تصویر شهر پس از بحران
نوید فلاحت درباره اینکه چگونه میتوان با تکیه بر مؤلفههای هویت بصری، تصویر مثبتی از شهرها برای گردشگران ایجاد کرد، گفت:
هویت دیداری در شهرها مجموعهای از رفتارها، کنشها و اینهمانیهای بصری مخاطب با فضاست و برای شکلگیری حس امنیت و جذابیت، نخست باید احساس تعلق به شهر در مردم و گردشگران تقویت شود.
وی عنوان کرد: این احساس نهتنها از کالبد و نما بلکه از نقشهای انسانی و تجربههای نوآورانه نشئت میگیرد. طراحی برند شهر و عناصر دیداری مانند نشانهها، موتیفها، تایپوگرافی و گرافیک محیطی، نتیجه مطالعه دقیق داراییها و نقشه فرهنگی شهر است.

تجربه موفق بازآفرینی شهری در بندر کنگ
فلاحت به تجربه موفق بازآفرینی برند شهری بندر کنگ پس از دورهای از فراموشی و فرسودگی اشاره کرد و افزود:مرمت کالبدی و طراحی هویت بصری جدید برای بندر تاریخی کنگ، باعث ایجاد اکوسیستم نوآوری و جهانی شدن این بندر در خلیج فارس شد.
طراح هویت بصری شهری خاطرنشان کرد: این تجربه در شهرهای دیگری چون لافت، ملایر، رضوانشهر، چابهار نیز تکرار شد و آنها را به مقاصدی برای گردشگران خلاق بدل کرد. نخستین ارتباط گردشگر با شهر از راه دیدن است، پس خلاصهسازی مفاهیم هویتی در قالب پیکتوگرامها و نشانهها، ابزارهای درک سریع و موثر محسوب میشود.
بازطراحی اعتماد و امنیت در شهرهای ایران
فلاحت در پاسخ به اینکه چگونه شهرهای ایران میتوانند احساس امنیت، فرهنگ و جذابیت را منتقل کنند، گفت: لازم است داراییهای بومی و فرهنگی هر شهر بازآفرینی شود؛ گردشگران امروز بیشتر به دنبال تجربهگراییاند تا سرویسهای همیشگی. آنها در پی درک و لمس زیستبوم خلاق، مراسم محلی و فضای انسانی شهرها هستند بنابراین پاسخ دادن به این نیاز تنها از مسیر طراحیهای مبتنی بر دانش محلی و زیستفرهنگ امکانپذیر است.
طراحی هویت بصری، فراتر از گرافیک شهری
وی در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه هویت بصری در پروژهای ملی برای بازسازی تصویر گردشگری ایران در جهان گفت: هویت بصری، زبانی انسانی و سریع برای ایجاد اولین ارتباطهاست. همانطور که نقاشیهای غارهای باستانی هنوز هم تنها راه فهم انسانهای نخستین هستند،
پژوهشگر و طراح هویت بصری عنوان کرد: طراحی دیداری نیز نخستین پلی است میان شهر و گردشگر و طراحی برند شهری نه یک عملیات گرافیکی بلکه مجموعهای از مطالعات فرهنگی، کشف مشارکتی، تجربهگرایی و طراحی خلاقانه است؛ این فرایند با حضور مردم، هنرمندان و پژوهشگران انجام میشود و نتیجه نهایی باید متعلق به مردم و هویت همان شهر باشد.