دکتر انوشیروان محسنی بندپی توسعه حملونقل و برندینگ، را دو اولویت کلیدی گردشگری سلامت در ایران دانست.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، در گفتگو با چمدان خبر با اشاره به ظرفیتهای راهبردی ایران در گردشگری سلامت، از برنامههای جدی دولت برای رفع موانع زیرساختی، گسترش حملونقل و تقویت برندینگ در این حوزه سخن گفت.
چالش حملونقل، مانع مشترک گردشگران سلامت و عمومی
دکتر محسنیبندپی یکی از اصلیترین مشکلات فعلی در مسیر توسعه گردشگری سلامت را موضوع حملونقل عنوان کرد و افزود: چه در حوزه گردشگران عمومی و چه در بخش گردشگری سلامت، حملونقل هوایی و زمینی یکی از چالشهای اصلی است. در حال حاضر، مذاکراتی با سازمان هواپیمایی کشوری و مجلس شورای اسلامی در دست انجام است.
وی افزود: این مذاکرات در چارچوب سیاستهای مرتبط با آزادی پنجم پروازی دنبال میشود تا امکان ورود خطوط هوایی بینالمللی بیشتر فراهم گردد.
مشهد؛ نمونه موفق گردشگری سلامت
به گفته معاون گردشگری، مشهد با وجود مراکز درمانی پیشرفته مانند بیمارستان رضوی، به یکی از قطبهای پررونق گردشگری سلامت در کشور تبدیل شده است.
وی در ادامه افزود: امروزه بیمارستان رضوی مشهد از بیماران خارجی مملو است. این نشان میدهد که به دلیل وجود نیروی انسانی متخصص و حرفهای، کشور ما ظرفیت بینظیری برای ارائه خدمات درمانی به بیماران خارجی دارد. همین الگو را میتوان در سایر مناطق نیز توسعه داد.
افزایش تردد از مرزهای زمینی و لغو روادید برای ۴۰ کشور
محسنیبندپی در ادامه تأکید کرد که توسعه همکاریها با کشورهای همسایه در دستور کار قرار دارد و ما بهدنبال استفاده حداکثری از ظرفیت مرزهای زمینی با کشورهایی مانند عراق، ترکمنستان و سایر کشورهای همسایه هستیم. هدف ما این است که با تسهیل صدور ویزا و حتی لغو روادید با حدود ۴۰ کشور، فرآیند ورود گردشگران سلامت به ایران را سادهتر کنیم.
جلوگیری از دلالی با راهاندازی جشنواره برندینگ گردشگری سلامت
وی ادامه داد: این جشنواره بهصورت مناقصه عمومی برگزار میشود و شرکتهای تخصصی تبلیغاتی میتوانند برای تدوین برند ملی گردشگری سلامت وارد رقابت شوند. این گام در راستای الگوبرداری از کشورهایی است که در گردشگری سلامت موفق بودهاند.
در حاشیه این کنفرانس، از جشنواره برندینگ گردشگری سلامت نیز رونمایی شد؛ اقدامی که به گفته معاون گردشگری، با هدف مقابله با فعالیتهای غیررسمی و واسطهگریهای غیرمجاز در این حوزه طراحی شده است.