با وجود محدودیتها و فرسودگی ناوگان هوایی داخلی، در دور جدید اعزام زائران عمره، بخشی از پروازها به شرکتهای خارجی واگذار شده است؛ تصمیمی که به گفته کارشناسان، میتواند منجر به خروج ارز یارانهای و تضعیف صنعت هوایی کشور شود.
به گزارش چمدان خبر، ثبتنام مرحله جدید عمره برای اعزامها تا پایان آذرماه از امروز (۱۵ اسفند) آغاز شد. طبق اعلام اکبر رضایی، معاون سازمان حج و زیارت، در این مرحله حدود ۶۰ هزار زائر ایرانی به عربستان اعزام میشوند.
اعزامهای عمره که پس از پایان حج تمتع در شهریورماه از سر گرفته شد، در گام نخست با اعزام ۱۵ هزار زائر آغاز شد و در مهرماه با افزایش ظرفیت پروازها، این رقم به ۳۰ هزار نفر رسید. متقاضیان در مرحله جدید میتوانند با هزینه متوسط ۶۵ میلیون تومان در کاروانها ثبتنام کنند.
با این حال، سازمان حج اعلام کرده است که در این دوره، برای بخشی از پروازها از ایرلاینهای خارجی نیز استفاده خواهد کرد. در کنار هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایرانایر) که تنها شرکت داخلی مجاز برای پرواز به عربستان است، شرکت الجزیره کویت نیز مسئولیت انتقال زائران از شیراز به جده و مدینه را برعهده گرفته است.
پرواز با پرچم بیگانه؛ انتقاد فعالان حوزه زیارت
واگذاری بخشی از پروازهای عمره به ایرلاین خارجی واکنشهایی را در میان فعالان گردشگری و زیارتی برانگیخته است.
محسن حمیدی، فعال حوزه زیارت، در اینباره میگوید: در شرایطی که ایرانایر روزانه هزار زائر را جابهجا میکند، اختصاص بخشی از پروازهای عمره به ایرلاین خارجی به معنای انتقال ارز یارانهای کشور به خارج است. نباید زائران ایرانی با پرچم غیرایرانی راهی سرزمین وحی شوند.
در مقابل، حسام نورایی، کارشناس گردشگری، نگاه متفاوتی دارد. او معتقد است که به دلیل بروزتر بودن ناوگان هوایی خارجی، پروازها با نظم و کیفیت خدمات بالاتری انجام میشود و زائران تجربه سفر بهتری خواهند داشت.
خروج ارز و ضعف زیرساختها؛ مطالبه برای بازنگری در سیاستها
کارشناسان حملونقل هوایی بر این باورند که استفاده از ایرلاینهای خارجی تنها یک راهحل موقت برای کمبود ظرفیت پروازی است و ادامه آن میتواند به تضعیف جایگاه ایران در پروازهای زیارتی منجر شود. به گفته آنان، دولت به جای واگذاری پروازها به شرکتهای خارجی، باید ناوگان داخلی را نوسازی و تقویت کند.
تخصیص هدفمند ارز یارانهای برای خرید یا اجاره هواپیماهای جدید، بهکارگیری سایر ایرلاینهای داخلی در پروازهای عربستان و مذاکره برای افزایش سهم ایران از مسیرهای زیارتی از جمله راهکارهایی است که میتواند مانع خروج میلیونها دلار ارز از کشور شود.
به اعتقاد کارشناسان، در شرایطی که صنعت هوایی ایران با چالشهای فنی و اقتصادی روبهروست، تداوم پرواز زائران ایرانی با هواپیماهای غیرایرانی، نشانهای از تجارت پنهان در آسمان است؛ تجارتی که اگر اصلاح نشود، میتواند در بلندمدت به زیان منافع ملی و استقلال صنعت هوایی کشور تمام شود.